قالب های مورد استفاده در ریخته گری روی کدامند؟

قالب های مورد استفاده در ریخته گری روی
آنچه در این مقاله میخوانید

قالب ریخته گری زاماک چیست؟

ساخت  قالب فولادی که برای تولید قطعات ریخته گری روی استفاده می شود از اهمیت ویژه ای در پروژه های دایکست روی برخوردار است ، این فولادها عموما با کیفیت بالا و گران قیمت هستند. قالب های مورد استفاده در پروژه های ریخته گری زاماک معمولا از فولادهایی با مقاومت دمایی پایین تری نسبت به فولاد مورد استفاده در قالب ریخته گری آلومینیوم می باشد و دلیل آن هم دمای ذوب پایین تر زاماک نسبت به آلومینیوم است . بنابراین تولید قالب های مناسب دایکست زاماک از الحاظ اقتصادی مقرون به صرفه می باشد.

قالب مناسب ریخته گری زاماک بسیار با دوام هستند و این به معنای نیاز به تعمیرات کمتر، خرابی کمتر و تولید قطعات بیشتر در طول عمر قالب است. یک قالب ریخته گری زاماک می تواند بسته به مدل طراحی شده در هر چرخه تولید تعداد زیادی قطعه تولید کند ، همچنین قالب های ریخته گری زاماک با دوام می توانند در طول عمر خود بیش از یک میلیون قطعه تولید کنند که به طور چشمگیری هزینه تولید قطعات را کاهش می دهد.

ویژگی های قالب دایکاست زاماک :

اجزای قالب ریخته گری زاماک چیست؟

دریچه ورودی :

محل ورود فلز مذاب به داخل قالب

راهگاه اصلی :

مسیر جریان فلز مذاب از دریچه ورودی به داخل قالب

راهگاه فرعی:

مسیر جریان فرعی فلز مذاب به نقاط مختلف قالب

خروجی یا ریزر:

مخزن اضافی ای که در هنگام انجماد فلز از انقباض و ایجاد عیوب در محصول نهایی جلوگیری می کند.

سیستم خنک سازی:

سیستم کنترل دما جهت جلوگیری از انجماد زود هنگام

حفره قالب اصلی :

عموما از جنس فولاد می باشد و ایجاد کننده شکل نهایی محصول است.

انواع قالب ریخته گری زاماک کدامند؟

قالب های ریخته گری اعم از قالب ریژه ، قالب دائمی و قالب گچی در مدل های مختلف برای تولید قطعات زاماکی استفاده می شوند . قالب ریخته گری زاماک در صنایع خودرو سازی ، الکتریکی و مکانیکی بسیار پر کاربرد هستند.

قالب تکی :

یک قالب ریخته گری تکی یک جزء واحد را در یک چرخه تولید می کند. آنها برای تیراژ تولید پایین مناسب هستند. قالب های تکی در مقایسه با قالب های چندتایی هزینه کمتری دارند و طراحی آن آسان است.

قالب های چندگانه :

قالب های حفره ای چندگانه دارای حفره های متعددی هستند تا بتوانند چندین قطعه را در یک چرخه تولید کنند. استفاده از قالب های چندگانه باعث کاهش هزینه های هر واحد و افزایش بهره وری می شود. ماشینکاری قالبهای چندگانه گرانتر از قالبهای تکی است و نیاز به استفاده از ماشینهای با تناژ بالاتر دارد.

قالب ترکیبی:

قالب ترکیبی دارای حفره هایی برای قسمت های مختلف است که امکان تولید چندین قطعه برای یک مجموعه را در یک چرخه فراهم می کند. استفاده از قالب های ترکیبی باعث کاهش هزینه ریخته گری هر یک از قطعات به صورت جداگانه و افزایش بهره وری می شود.

قالب یونیت :

قالب های یونیت قالب های کوچکی هستند که در یک نگهدارنده قالب اصلی قرار می گیرند . قالب های یونیت در یک نگهدارنده به هم متصل هستند. این قالب ها به صورت اجتماعی از قالب های تک حفره ای متفاوت می باشند. قالب های واحد برای تیراژ های تولید پایین چند قطعه متفاوت استفاده می شود.

مزایای استفاده از قالب ریخته گری زاماک

روش‌های طراحی قالب ریخته‌گری زاماک

طراحی قالب ریخته گری زاماک یک فرآیند پیچیده است که نیاز به دانش و تجربه مهندسان ماهر دارد . این فرآیند طی چند مرحله به صورت کامل انجام می شود.

نکات کلیدی در انتخاب مواد مناسب برای ساخت قالب ریخته‌گری زاماک

انتخاب ماده اولیه ساخت قالب زاماک به دلیل تاثیر آن بر کیفیت و عملکرد محصول نهایی بسیار پراهمیت است. در ادامه به نکات کلیدی مهم در هنگام انتخاب این ماده اولیه اشاره شده است:

روش های ساخت قالب ریخته گری زاماک

مراحل ساخت قالب ریخته گری زاماک

فرآیند نگهداری و تعمیر قالب ریخته‌گری زاماک

قالب های ریخته گری زاماک به دلیل استفاده مکرر و مواجهه با دماهای بالا نیاز به روتین تعمیر و نگهداری دارند تا بتوان عمر مفید آن ها را افزایش داد. لیست اقدامات این روتین باید به شرح زیر باشد.

نکات کلیدی درباره نحوه نگهداری از قالب ریخته گری زاماک

تکنولوژی‌های مدرن ساخت قالب ریخته گری زاماک

آموزش ساخت قالب ریخته گری زاماک

کارآموزان ، فارغ التحصیلان و علاقمندان به آموزش ساخت قالب ریخته گری زاماک می توانند برای آموزش ساخت قالب ریخته گری زاماک به واحد قالیسازی کارخانه ساتراپ جهان مراجعه کرده و دوره های تجربی را تحت نظر مهندسان باتجربه فراگیرند.

خرید قالب ریخته گری زاماک

تولید گنندگان می توانند جهت سفارش خرید قالب ریخته گری زاماک از طریق تیم مهندسی فروش کارخانه ساتراپ جهان سفارش خود را مطابق با نقشه محصول نهایی ثبت نمایند و در کوتاهترین زمان ، پایین ترین قیمت و بالاترین کیفیت قالب خود را تحویل گیرند.

اشتراک این مطلب برای دوستان خود
مطالب مرتبط
نظر خود را در مورد این مطلب برای ما بنویسید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا