ابزار های رایج ماشین کاری چیست؟

ابزار ماشین کاری
آنچه در این مقاله میخوانید

انواع ابزار های ماشین کاری کدامند؟

ابزارهای ماشین کاری مجموعه ای از ابزارها هستند که برای برش ، شکل دهی و تولید قطعات در فرآیندهای ماشین کاری مورد استفاده قرار می گیرند و به 3 دسته کلی تقسیم می شوند.

ابزار برش تک نقطه ای :

ابزارهایی هستند که جهت حذف مواد  اضافی از محصول مورد استفاده قرار می گیرند و مانند ابزار تراش و قلاویز دارای یک لبه برش هستند. از ماشین کاری تک نقطه ای در تراشکاری ، سوراخ کاری ، بورینگ و پرداخت کاری استفاده می شود.

ابزار برش چند نقطه ای :

ابزارهایی مانند دستگاه CNC ماشین کاری 5 محوره ، مته و ابزار فرز هستند که برای حذف مواد زاید از چندین لبه و محور استفاده می کنند. از ماشین کاری چند نقطه ای در فرزکاری ، سوراخ کاری چند نقطه ای و ماشین کاری cnc با دستگاه فرز cnc استفاده می شود.

ابزار های خاص :

ابزار های خاصی مانند ابزار سنگ زنی و ابزار برش الکتریکی هستند که برای تولید اشکال پیچیده و دقیق با سطحی صاف و دقت بالا مورد استفاده قرار می گیرند.

ابزارهای رایج ماشین کاری چیست؟

تمام تکنیک های ماشینکاری از ابزارهایی برای حذف مواد از قطعه کار استفاده می کنند. ابزار شناسی از مهم ترین مباحث جهت شناخت و استفاده از ابزارآلات ماشین کاری است. کلیه ابزارهای برشی از فلزات ، الماس (الماس در فرز و سوراخ کاری و تیغه های تراش کاربرد دارد) و فولاد ساخته شده اند. جنس ابزارهای مورد استفاده در عمل براده برداری در هر دوره ماشین کاری بسته به نوع کاربرد و قیمت متفاوت است. استحکام ابزار برش در برابر تنش حرارتی و ساییدگی ویژگی بسیار مهمی است که می بایست به آن توجه کرد. ابزارهایی با جنس کاربید سمانته، فولادهای پرکربن، سرامیک‌ها و فولاد تُندبُر از پراستفاده‌ترین مواد برای ابزار برشی هستند.

 این ابزارها در شکل ها و اندازه های متفاوت مطابق با نیازهای مختلف هر قطعه ای عمل می کنند . انواع مختلف ابزار ماشین کاری عبارتند از:

ابزار برش (Cutting Tools)

ابزارهای برش در کارگاه ماشین آلات شامل وسایلی مانند اره و قیچی است. از آنها برای برش مواد با ابعاد خاص و از پیش تعیین شده مانند ورق فلز استفاده می شود.

ابزار بورینگ (Boaring Tools)

ابزارهای بورینگ ماشین کاری برای بزرگ کردن یا شکل دادن مجدد یک سوراخ ایجاد شده استفاده می شود. یک واحد ماشین کاری ممکن است از یک سوراخ کننده برای تعیین دقیق مرکز سوراخ و یک دستگاه بورینگ افقی برای انجام برش استفاده کند. ماشین‌کاری مدرن همچنین از ماشین‌های CNC برای اطمینان از تکرارپذیری در سراسر قطعه خام استفاده می‌کند.

ابزار دریل کاری (Drilling Tools)

ابزارهای دریل کاری وسایلی هستند که می‌چرخند و با برداشتن مواد، سوراخ‌هایی گرد روی قطعه کار ایجاد می‌کنند. یک واحد ماشین کاری ممکن است با استفاده از یک پرس مته یا هر ابزار خاصی برای سوراخ ‌سازی استفاده کند. ابزارهای دریل کاری می‌تواند به ماشین‌های سازگار مانند ماشین تراش یا CNC متصل شود.

بروچینگ Broaching

بروچینگ یا خانکشی از یک ابزار برش دندانه دار برای حذف مواد از قطعه خام استفاده می کند. دو نوع فرآیند برچینگ خطی و چرخشی وجود دارد. بروشینگ خطی رایج‌ تر از نوع چرخشی است. دستگاه برچینگ اغلب به برچ کوتاه می شود.

کاربرد متداول براچ ها برای ساخت چرخ دنده و اسپلاین است. براچ برای ساخت سوراخ کلید نیز استفاده می شود. ماشینکاری درپوش یاتاقان و بلوک سیلندر نیز از برچینگ استفاده می کند. همچنین برای سوراخ های غیر دایره ای پیچ قطعات ماشین هم استفاده می شود.

ابزار تراش (Turning Tools)

در حالی که ابزار برش مواد را جدا کرده و آن را به شکل دلخواه در می آورد ، ابزارهای تراش یک قطعه کار را حول محور خود می چرخاند. ماشین تراش افقی رایج ترین نوع ماشین تراش مورد استفاده در تراشکاری است.

الماس تراشکاری (Diamond Cutting Tools)

الماس تراسکاری از ابزارهای رایج در ماشین کاری است که در اشکال و گریدهای مختلف برای برش ، تراش و پرداخت قطعات فلزی به کار می رود. الماس به دلیل سختی بالایی که دارد مناسب براده برداری از محصولات سخت است و همچنین به دلیل ساختار بلوری مقاومت بالاتری نسبت به سایر ابزارها در برابر سایش دارد و در نتیجه مدت زمان کارکرد آن بیشتر است.

ابزار قلاویز (Tapping Tools)

قلاویز ماشین کاری ابزاری است که برای ایجاد رزوه های داخلی در محصولات مختلف فلزی، چوبی و پلاستیکی به کار می رود.

قلاویز ماشین کاری معمولا جهت استفاده در ماشین تراش یا مته طراحی شده و به دلیل سرعت بالای آن در صنایع تراشکاری و تولید قطعات مکانیکی بسیار پر کاربرد است.

ابزار سنگ زنی (Grinding tools)

ابزارهای سنگ زنی از یک چرخ دوار برای فرآیندهایی مانند برش های سبک ، تیز کردن ابزارها و یا ایجاد یک پوشش بر روی قطعه کار ماشینکاری شده استفاده می کنند. آسیاب های پایه معمولاً در ماشینکاری برای تیز کردن عملکردهای برش در ماشین های تراشکاری و فرز استفاده می شوند. ابزارهای سنگ زنی همچنین می توانند هر گونه عیوب سطحی روی قطعه کار را از بین ببرند و سطح صاف در قطعه ایجاد کنند.

ابزار فرز (Milling tools)

یک فرز از یک سطح برش دوار با چندین تیغه برای ایجاد سوراخ غیر دایره ای و یا برش هایی از مواد با طراحی خاص و منحصر به فرد استفاده می کند. از دستگاه فرز برای فرزکاری سطوح مسطح و نامنظم و همچنین برای سوراخ کردن، برش و ایجاد شکاف روی قطعه کار استفاده می شود.

ماشین کاری الکتروشیمیایی در محصولات سه بعدی از جنس نیکل و پروفیل های پیچیده ی مورد استفاده در صنایع هوایی و قطعات موتور جت کاربرد دارد.

ابزار برقو (Reamer Tools)

ابزار برقوکاری برای گرد کردن و بزرگتر کردن سوراخ های ایجاد شده توسط مته به کار می رود.

ماشین کاری 5 محوره (5 Axis Machining)

ماشین کاری 5 محوره یک فرآیند پیشرفته تولید قطعات صنعتی به کمک دستگاه CNC می باشد. این نوع ماشین کاری به ابزار برش اجازه حرکت در 5 محور مختلف را می دهد و از این طریق باعث افزایش دقت و کیفیت محصولات هندسی پیچیده و همچنین کاهش زمان تولید آنها می شود.

ماشین کاری 5 محوره جهت تولید قطعات پیچیده نامتقارن و با کیفیت بالا در صنایع هوافضا ، خودرو سازی ، تولید قالب ها و ماشین کاری نهایی سطح تسمه ماشین کاری با ماشین آلات CNC بسیار پرکاربرد است.

عوامل مهم در انتخاب ابزار ماشین کاری چیست؟

عوامل مهمی که در انتخاب ابزارآلات ماشین کاری می بایست مورد توجه قرار بگیرد عبارتند از :

سختی مواد :

جهت عمل براده برداری صحیح و اصولی ، ابزار های ماشین کاری می بایست جنس سخت تری نسبت به محصول داشته باشند و همچنین در برابر سایش نیز مقاوم باشند.

جنس ابزار:

ابزارهای ماشین کاری معمولا از جنس فولاد کربنی ، فولاد پر سرعت (HSS) ، کاربید سیمان ( کاربید به علت مقاومت بالا در برابر سایش و حرارت جهت ماشین کاری محصولات سخت به کار می رود ) یا مواد سرامیکی ساخته می شوند و انتخاب جنس ابزار آلات بر اساس سختی قطعه کار ، حرارت روش ماشین کاری و مقاومت به سایش و خوردگی تعیین می شود.

سرعت :

جهت جلوگیری از آسیب به ابزار می بایست سرعت حرکت ابزار و سرعت عملیات براده برداری متناسب با نوع ابزار تنظیم شود.

کیفیت :

استفاده از ابزارهای باکیفیت بالا و از برند معتبر تضمین کننده عمر بالای ابزار و عملکرد بهتر آن ها است.

اشتراک این مطلب برای دوستان خود
مطالب مرتبط
نظر خود را در مورد این مطلب برای ما بنویسید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا