مواد اولیه مصرفی در دایکاست چیست؟

آنچه در این مقاله میخوانید
تزریق پلاستیک و دایکاست علی رغم وجود شباهت هایی در مکانیزم کارکردشان ، تفاوت های اساسی در مواد اولیه مورد استفاده دارند. مواد اولیه در تزریق پلاستیک عموما مواد پلیمری مانند پلی پروپیلن ، پلی اتیلن و پلی استایرن است در حالی که ماده اولیه در دایکاست فلزاتی مانند آلومینیوم ، مس ، چدن و روی است. فلزات مختلفی از جمله روی و آلومینیوم و برنج در صنعت ریخته گری تحت فشار (دایکست) کاربرد دارند که هر کدام از آنها در صنایع مزایا و معایب مختص به خود را دارند پس باید با توجه به ویژگی های محصول نهایی ماده اولیه را انتخاب کرد.

⦿ ریخته گری بر روی فلز روی

مزایای ریخته گری روی

روی ( زینک ) ساده ترین فلز برای ریخته گری است. دارای انعطاف پذیری بالا و استحکام ضربه ای است و به راحتی آبکاری می شود. قدرت روی از فلزات آلیاژی آن ناشی می شود. قطعاتی که از روی ساخته شده اند تحمل بسیار بالایی دارند. قطعات آلیاژی روی دارای مقاومت بیشتری نسبت به آلومینیوم ریخته گری در برابر ضربه  دارند .

ریخته گری بر روی آلیاژهای زاماک  (ZAMAC) که آلیاژی بر پایه عنصر روی است و آلومینیوم و مس هم در آن وجود دارد،  امکان تولید و قابلیت ریخته گری قطعات با دیواره نازک با ضخامت های 0.025 اینچ تا 0.65 میلی متر را فراهم می کند که این امر منجر به تولید قطعات کوچکتر، سبک تر و کم هزینه تر می شود.

همچنین به سبب دمای پایین ریخته گری در فلز روی شاهد حداقل شوک حرارتی در فرآیند ریخته گری هستیم که این امر عمر دستگاه های دایکاست و ابزارهای ریخته گری را بیش از 10 برابر نسبت به قطعات آلومینیومی افزایش می دهد.

معایب ریخته گری روی

دمای ذوب روی تقریباً 419 درجه سانتیگراد (786 درجه فارنهایت) است. فلز روی دمای ذوب نسبتاً پایینی در مقایسه با سایر فلزات مورد استفاده در ریخته گری مانند آلومینیوم و منیزیم دارد . این محدودیت می تواند استفاده ازریخته گری روی را در کاربردهای با دمای بالا محدود کند.

قطعه تولید شده به روش ریخته‌گری بر روی فلز روی ، مانند آلومینیوم و فولاد ضد زنگ در برابر خوردگی مقاوم نیست و ممکن است برای افزایش مقاومت در برابر خوردگی، لازم باشد قطعه را پس از تولید پرداخت کرد و یا از پوشش هایی مناسب جهت مقاوم سازی استفاده کرد.

⦿ ریخته گری بر روی فلز آلومینیوم

مزایای آلومینیوم

آلومینیوم یک ماده سبک وزن است که این ویژگی آن را برای تولید قطعات دایکاست آلومینیومی و برای کاربردهایی مانند صنایع خودروسازی و هوافضا که کاهش وزن قطعه تولیدی مهم است ، ایده آل می کند. همچنین چگالی کم آلومینیوم به بهبود بهره وری و عملکرد سوخت کمک می کند.

آلومینیوم علیرغم ماهیت سبک وزن خود، نسبت استحکام به وزن بالایی را ارائه می دهد. این یکپارچگی ، در حالی که وزن کلی قطعه را پایین نگه می دارد ساختاری خوب را برای قطعه فراهم می کند.

آلومینیوم دارای رسانایی حرارتی عالی است، که این ویژگی آن را برای کاربردهایی مانند محفظه های الکترونیکی و سینک های حرارتی که اتلاف گرما در آنها بسیار مهم است مناسب می کند.

معایب آلومینیوم

آلومینیوم در هنگام سرد شدن پس از ریخته گری نرخ انقباض نسبتا بالایی دارد. این امر ممکن است به کاهش دقت ابعادی در محصول نهایی منجر شود و قطعه به ماشین کاری پس از تولید و یا پرداخت کاری برای دست یابی به نمونه ایده آل نهایی نیاز پیدا کند .

آلیاژهای آلومینیوم می توانند شکننده تر از سایر مواد مانند روی یا منیزیم باشند. این شکنندگی می تواند منجر به مشکلاتی مانند ترک خوردگی یا شکستگی در اثر بارهای سنگین یا ضربه شود و باعث می شود ریخته گری آلومینیومی برای کاربردهایی که به دوام بالا نیاز دارند مناسب نباشد.

⦿ ریخته گری بر روی فلز برنج

مزایای برنج

فلز برنج به طور طبیعی در برابر خوردگی مقاوم است و این ویژگی استفاده از آن را جهت تولید قطعاتی که ممکن است در معرض رطوبت یا شرایط محیطی سخت قرار گیرند، انتخابی برتر می کند. برنج در برابر زنگ زدگی و کدر شدن مقاومت می کند و همین امر منجر به افزایش طول عمر قطعات دایکاستی برنج می شود.

برنج همچنین دارای رسانایی حرارتی بالایی است که این مزیت می تواند استفاده از آن را جهت تولید قطعاتی الکتریکی و الکترونیکی که نیاز به دفع موثر گرما دارند گسترده کند.

معایب برنج

برنج نسبت به سایر مواد ریخته گری دایکاست نقطه ذوب پایین تری دارد که این امر می تواند استفاده از آن را در دماهای بالا محدود کند. نقطه ذوب پایین برنج می تواند منجر به تغییر شکل یا خرابی قطعات تحت گرمای شدید شود.

⦿ ریخته گری بر روی فلز سرب

مزایای ریخته گری فلز سرب

سرب به علت آنکه دارای چگالی بالا می باشد می تواند برای تولید قطعات سنگین و مقاوم استفاده شود . سرب همچنین می تواند قطعات با ابعاد دقیق و مقاوم در برابر خوردگی را به روش دایکاست در تعداد بالا تولید کند.

معایب ریخته گری فلز سرب

سرب به دلیل سمی بودن می تواند خطراتی برای کارگران بخش تولید ایجاد کند و همچنین سرب به دلیل مشکلات زیست محیطی در بسیاری از کاربردها مانند ظروف غذایی ، اسباب بازی و … منع استفاده دارد. سرب نقطه ذوب پایین تری نسبت به سایر فلزات و هزینه بالاتری دارد و ممکن است منجر به مشکلاتی در فرآیند دایکاست شود.

⦿ ریخته گری بر روی فلز چدن

مزایای ریخته گری فلز چدن

چدن به دلیل استحکام و دوام بالا در تولید قطعات دایکاستی خودرویی مانند بلوک موتور ، سرسیلندر و قطعات سیستم تعلیق بسیار پرکاربرد است.

معایب ریخته گری فلز چدن

قالب دایکاست باید بتواند در برابر دمای بالای چدن مذاب مقاومت کرده و دچار تغییرات ابعادی نشود و همچنین استحکام قالب می بایست بالا بوده و فشار بالای چدن مذاب را بدون تغییر شکل بتواند تحمل کند.

⦿ ریخته گری بر روی فولاد

مزایای ریخته گری فولاد

فولاد به دلیل استحکام و دوام بالا در تولید قطعات دایکاستی سخت و مستحکم مانند بدنه و قاب لوازم برقی و تجهیزات صنعتی پرکاربرد است.

معایب ریخته گری فلز چدن

طراحی قالب دایکاست چدن سخت و زمانبر است و نیاز به دقت و مهارت بیشتری دارد و برای تولید قطعات پیچیده فولادی با محدودیت هایی رو به رو است. همچنین فولاد ممکن است در مواجهه با دماهای بالا دچار ترک خوردگی شود.

⦿ ریخته گری بر روی فلز برنز

مزایای ریخته گری فلز برنز

برنز آلیاژی است که از مس و قلع تشکیل شده است و گاهی عناصری مانند روی ، آلومینیوم و فسفر نیز در آن دیده می شود. برنز استحکام و سختی بالایی دارد و در برابر خوردگی و سایش مقاوم است و پس از تولید قابلیت ماشین کاری خوبی دارد و این ویژگی ها استفاده از آن را در تولید یاتاقان ها ، بوش ها ، پمپ ها ، شیرآلات ، قطعات تزئینی و مجسمه ها  رونق بخشیده است.

معایب ریخته گری فلز برنز

برنز نقطه ذوب بالایی دارد و برای ذوب آن نیاز به صرف انرژی بسیاری است و هزینه بالاتری نسبت به فلزات پرکاربرد مانند آلومینیوم دارد.

⦿ ریخته گری بر روی فلز منیزیم

مزایای ریخته گری فلز منیزیم

منیزیم فلزی سبک و با استحکام بالا می باشد و این ویژگی منجر به استفاده از آن در صنایع خودرویی ، هوافضا ، تجهیزات ورزشی و قطعات موتور شده است. منیزیم مقاوم در برابر خوردگی است و استفاده از آن در محیط های بیرونی مرطوب و اسیدی بلامانع است.همچنین منیزیم قابلیت ماشین کاری بسیار خوبی دارد و به راحتی پرداخت می شود.

منیزیم نقطه ذوب پایینتری نسبت به آلومینیوم دارد و جهت ذوب آن نیاز به انرژی کمتری است.

منیزیم خاصیت انعطاف پذیری و استحکام خوبی دارد که به بهبود عملکرد قطعات کمک می کند.

معایب ریخته گری فلز منیزیم

به دلیل خواص مکانیکی منیزیم امکان تولید قطعات با ضخامت بسیار کم دشوار است. در دایکاست منیزیم امکان ترک خوردگی های داخلی و سطحی در محصول نهایی وجود دارد . استحکام .منیزیم در دماهای بالا کم می شود و این ویژگی استفاده از آن را در کاربردهای حرارتی محدود می کند.

⦿ ریخته گری بر روی فلز مس

مزایای ریخته گری فلز مس

مس مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد و این ویژگی استفاده از آن را در محیط های بیرونی مرطوب و اسیدی مناسب می کند. مس هدایت کننده الکتریسیته و حرارت است و می تواند به راحتی در صنایع الکتریکی و حرارتی کاربرد داشته باشد. مس قابلیت شکل پذیری و ماشین کاری خوبی دارد و می تواند در تولید قطعات پیچیده و با جزئیات بسیار استفاده شود. مس مستحکم و با دوام است و در کاربردهای سخت به کار می رود.

معایب ریخته گری فلز مس

به دلیل خواص مکانیکی مس ، این فلز برای تولید قطعات با ضخامت های کم با محدودیت هایی رو به رو است و ممکن است این ویژگی به کیفیت محصول نهایی آسیب بزند. در دایکاست مس امکان ترک خوردگی های داخلی و سطحی در محصول نهایی وجود دارد و کیفیت قطعه نهایی را تحت تاثیر قرار می دهد. در برخی موارد قطعه تولیدی دایکاست مس نیاز به ماشین کاری و عملیات ثانویه بیشتری دارد که منجر به صرف زمان و هزینه می شود.

هزینه ریخته گری مس به دلیل هزینه های بالای مواد اولیه و تجهیزات نسبت به سایر فلزات بالاتر است.

 طراحی قالب های ریخته گری مس هزینه و پیچیدگی های بیشتری نسبت به سایر فلزات دارد.

اشتراک این مطلب برای دوستان خود
مطالب مرتبط
نظر خود را در مورد این مطلب برای ما بنویسید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا